Se även: Att lasta en häst  Att lasta ensam Att leda en häst  Lastträningkurs  Kurser

 
 

Att transportera och köra häst

Var står hästen bäst.

I trailern trivs hästen bäst om den får stå till vänster med huvudet i färdriktningen. Helst med mellanväggen breddad i bakkant. Sämre är det på dikessidan, speciellt om den ska åka baklänges. Om det går, så bredda mellanväggen i bakkant så hästen kan stå lite diagonalt. Om hästen är trygg kan du ta bort mellanväggen helt och bara ha en lång bom framför (och bakom) hästen. Se till att transportgrimskaftet inte är för kort utan att hästen kan balansera sig med huvudet.

   

 

 
 

Allmänna råd till föraren.

Kör medvetet och planerat !
Använd din fantasi om vad som kan hända (tex vid övergångar).
Håll en vettig fart (max tillåtet är 80 km/h).
Lätta alltid på gasen innan du trampar ur och växlar.
Växla inte i  kraftiga uppförsbackar; växla före eller efter.
Bromsa ner tidigt och mjukt.
Sväng mjukt, speciellt vid byte från tex högersväng till vänstersväng.
"Kryp" igenom rondeller.

Vänta med att prata i telefon tills du står still !

För att lättare förstå hur hästen har det så kan man ha en inre bild av att hästen står på bilens tak !
 

 
  Att backa med hästsläp

TRÄNA, TRÄNA OCH TRÄNA !

Stick ut en dag med dina hästvänner! Man har kul !
Sätt upp koner e dyl och träna på att använda bägge sidospeglarna.

Några tips:
Fixa speglarna: gör ren, ställ in
Om du har lågväxel, kör på den
Lär dig först att backa rakt och förstå hur det fungerar ( tips: om "för mycket släp" syns i en backspegel så vrid rattens överdel mot den spegeln så kommer släpet att rätas ut).
Har du kommit fel så kör fram ordentligt innan du börjar backa igen.

 

 
  Varför kan en hästtransport plötsligt börja svänga fram och tillbaka (wobbla)?

Om du har varit med om att en hästtransport  börjat slingra på vägen så vet du hur obehagligt det är.
Tekniskt sett händer följande:
En hästtransport är smalare fram än bak och för att minska luftmotståndet är många rundade fram. Du har alltså i princip en dubbelsidig ,stående vinge bakom bilen. Vid låga farter och om hästtransporten ligger symmetriskt bakom bilen är allting lugnt men bilden kan snabbt förändras. Om tex fartvinden ökar blir vingens kraft snabbt större (ökningen sker kvadratiskt) och med en dålig form på hästtransporten (vingen) får du ett förädiskt lugnt men instabilt läge. En lätt störning, tex av sidovind, förändring i lasten, eller slarvig körning, kan nu starta wobblingen.

Sidokraften från vingen (hästtransporten) blir då växelvis större på ena och andra sidan och kan snabbt öka med dikeskörning som resultat. För att häva svängningarna gäller det att  ha is i magen och absolut inte panikbromsa. Bromsar du snabbt så kommer antagligen hela equipaget att haverera. Detta gäller speciellt framtunga bilar. I stället koncentrerar du dig på att styra bilen rakt fram och sakta minska farten. (Är du en riktigt duktig bilförare så kan du kort och snabbt öka farten för att sedan sakta sänka den när inte släpet wobblar. OBS prova inte om du inte känner dig säker). Gå sedan ner i en fart där allt känns tryggt för dig. (Glöm bort vad andra trafikanter tycker, det handlar om din och din hästs säkerhet som bara du och ingen annan ansvarar för !)

 

 
  100 km/h ? !

Med en hästtransport som har en noggrant designad kaross och ett välbyggt chassi behöver man inte vara med om dessa obehagliga ögonblick som en oregerlig hästtransport kan bjuda på. I Sverige har vi tyvärr ingen deklaration av vägegenskaperna hos en hästtransport vilket gör att du själv måste prova.

I Tyskland kan man för hästtransporter få ett 100 km/h godkännande som tar hänsyn till kombinationen bil och hästtransport.
När du köper en hästtransport som är 100 km/h klassad så är detta en garanti för att hästtransporten fungerar väl i 100 km/h.
Begär en deklaration av tillverkaren !
(Men max tillåtna hastigheten i Sverige är fortfarande 80 km/h)

 

 
 

Regler

Vi är många som kör med fel fordonskombination för det vanliga personbilskortet (B-kortet). Det dröjer till 2012 innan de nya bestämmelserna om totalvikt träder i kraft, till dess gäller nedanstående utan undantag. (Se nya bestämmelserna här)


Med B-kort måste du tänka på följande:
Bilens tjänstevikt (står i bilens registreringsbevis) måste vara lika med eller större än släpets registrerade totalvikt men bil och släp tillsammans får inte överskrida 3,5 ton.
Några exempel:
Är bilens tjänstevikt 1 500 kilo, får släpets (registrerade) totalvikt inte vara mer än 1 500 kilo. Detta gäller oavsett om släpet är lastat eller ej.
Är bilens tjänstevikt 1 600 kilo får du dra 1 600 kilo, men är bilens tjänstevikt
2 000 kilo får du bara dra 1 500 kilo (3 500 kilo-2 000 kilo = 1 500 kilo)
Ring polisen och fråga om du känner dig osäker!
Det räknas som olovlig körning om släpets registrerade totalvikt är högre än vad bilen får dra och bestraffas hårt. Övervikt kallas det när släpets aktuella last överstiger det tillåtna.

Bilens tjänstevikt och uppgifter om tillåten släpvagnsvikt hittar du i bilens besiktningsinstrument.
Släpets uppgifter finner du i dess besiktningsinstrument eller på en typskylt på släpet som skall ge upplysning om registrerade, tillåtna vikter.

 
 

Lennart Strömberg    0707329396

 

 Hem